Mikrofoni
Trebate mikrofon, a ne znate što odabrati?
Mi ćemo Vam pomoći oko najboljeg izbora!
Mikrofoni djeluju na principu pretvaranja zvuka u električni napon. Kod povezivanja mikrofona na zvučnik, membrane u mikrofonu i slušalicama titraju u jednakom ritmu i tako daljinski prenosite zvuk.
Što je najvažnije, važno je da kod pretvorbe zvuka u električni napon, oblik krivulje napona i zračni tlak budu što sličniji, odnosno poželjno je minimalizirati linearno i nelinearno izobličenje signala. Mikrofon bi trebao biti podjednako osjetljiv na sve frekvencije, inače dolazi do linearnih izobličenja. Kad se dogodi nelinearno izobličenje, mikrofon osnovnom signalu dodaje više harmonijske tonove, koji nisu bili prisutni u izvornom zvuku.
Mikrofon ima sličnu ulogu kao i ljudsko uho u pretvaranju jedne energije u drugu. Suvremeni mikrofoni nadmašuju uho i u frekvencijskom i dinamičkom smislu.
Mikrofoni su klasificirani prema principu pretvorbe (npr. dinamički, kondenzatorski) i prema karakteristikama orijentacije. Ponekad se za opis mikrofona koriste i druge karakteristike, poput veličine membrane, predviđene namjene ili usmjerenja ulaza glavnog zvuka prema glavnoj osi mikrofona.
Prije kupnje mikrofona, dobro je odgovoriti na nekoliko ključnih pitanja.
Postoje dvije glavne vrste mikrofona. Postoje također i druge vrste mikrofona, ali ako nemate neke specifične potrebe, vjerojatno ćete razmisliti o kupnji jedne od ove dvije vrste mikrofona.
Trebam li dinamički ili kondenzatorski mikrofon?
Dinamički mikrofoni
Najčešći tip mikrofona koji susrećemo tijekom izvođenja govora ili žive glazbe je dinamički mikrofon. Također se često koristi kod snimanja podcasta, ili snimanja u kućnom ili profesionalnom studiju. U većini dinamičkih mikrofona vrlo tanka, lagana membrana pomiče se kao odgovor na promjene zvučnog tlaka. Pomicanje membrane uzrokuje pomicanje glasovne zavojnice, koja je ovješena u magnetskom polju i stvara mali protok električne energije. Općenito jeftiniji od kondenzatorskih mikrofona (iako visokokvalitetna dinamika može biti prilično skupa), dinamika je prilično solidne konstrukcije i često podnosi vrlo visoke razine zvučnog tlaka (SPL). Zbog mehaničke prirode svog rada, dinamički mikrofoni ponekad su manje osjetljivi i možda neće reproducirati tako visokofrekventne "detalje" koje mogu stvoriti druge vrste mikrofona.
Kondenzatorski mikrofoni
Kondenzatorske mikrofone najčešće nalazimo u studijima za snimanje. Međutim, kondenzatorski mikrofoni se često koriste u mnogim zvučnim okruženjima. Kondenzatorski mikrofon vrlo je jednostavan mehanički sustav, jednostavna tanka, razvučena vodljiva membrana koja se nalazi u blizini metalnog diska koji se naziva stražnja ploča. Takvo uređenje stvara kondenzator, dok stražnja ploča prima električni naboj iz vanjskog izvora napajanja (fantomsko napajanje). Kad zvuk udari u dijafragmu, ona lagano zavibrira kao odgovor na valni oblik. To uzrokuje promjenu kapacitivnosti, uzrokujući promjenu izlaznog napona. Ova varijacija napona je izlazni signal mikrofona.
Koji mikrofon je najprikladniji za mene?
Brojni su čimbenici koje morate uzeti u obzir kod odabira mikrofona koji odgovara Vašim potrebama. U većini slučajeva vjerojatno ćete koristiti usmjerene mikrofone prilikom izvođenja glazbe uživo, jer oni najbolje izoliraju izvor zvuka i na taj način ćete izbjeći problem s mikrofonijom. U studiju bi mogla biti dobrodošla upotreba "svesmjernog" (omnidirectional) mikrofona koji će uhvatiti ne samo izvor zvuka već i ambijentalni zvuk prostorije. Definitivno ćete izbjeći takav mikrofon prilikom snimanja u kućnom studiju, koji je uglavnom u spavaćoj sobi ili dnevnom boravku, gdje vjerojatno nemate optimalno uređenu akustiku prostorije i hvatanje ambijentalnog zvuka je nepoželjno. Vrsta instrumenta koji ozvučavate ili snimate, i zvuk koji želite postići odredit će trebate li frekvencijski odgovor kondenzatorskog ili dinamičkog mikrofona.
<h3>Za koje ću instrumente ili vokale uglavnom koristiti mikrofon?h3>
Svestrana upotreba
Ako Vam je potreban mikrofon koji će biti široko upotrebljiv za scensku i studijsku upotrebu, prije svega upotrebljiv za razne instrumente, kao i vokal, te koji će biti izdržljiv, kvalitetan i istodobno cjenovno pristupačan, tada je Shure SM57 dinamički mikrofon daleko najbolji izbor. Ovaj je model već desetljećima industrijski standard na svjetskoj sceni, kao i u studijima za snimanje.
Vokal - pjevanje ili govor
Neki vrhunski pjevači koriste cjenovno relativno pristupačne dinamičke mikrofone umjesto kondenzatorskih modela, poput legendarnog Shure SM58, jer dinamični mikrofoni pružaju topliji zvuk i vrlo su pouzdani u dugotrajnoj upotrebi. S druge strane, delikatniji i nježniji vokali mogu iskoristiti prednosti bolje reprodukcije visokofrekventnog raspona, koje pružaju kondenzatorski mikrofoni poput Shure Beta 87. Međutim, za scensku upotrebu preporučljivo je koristiti usmjereni, kardioidni ili hiperkardioidni mikrofon, kako bi se spriječilo hvatanje neželjenih zvukova i smanjila mogućnost mikrofonije. Također trebate razmisliti hoće li Vam trebati standardni žičani mikrofon ili je za Vaš nastup ipak potreban bežični sustav.
Bubnjevi
Obično ćete na bubnjevima koristiti kardioidne dinamičke mikrofone (npr. Shure SM 57, Shure Beta 56, Shure Beta 57), kardioidni kondenzatorski mikrofon s malom membranom na hi-hatu (npr. Shure PG81) i par kondenzatorskih mikrofona s velikom ili malom membranom iznad glave bubnjara (overhead). Za bas bubanj potreban je kvalitetan niskofrekventni mikrofon (npr. Shure Beta 52, Shure PGA 52). Postoji nekoliko proizvođača koji izrađuju komplete s više bubnjarskih mikrofona, koji sadrže sve potrebne mikrofone (npr. Superlux DRKB5C2MKII).
Električna gitara
Tipično gitarsko pojačalo ima zvučne karakteristike, vjerovali ili ne, slične ljudskom glasu. U većini slučajeva dinamički vokalni ili bubnjarski mikrofon bit će savršeno prikladan. Ako koristite samo jedan mikrofon, u većini slučajeva Shure SM 57 je daleko najbolji izbor, a obično se postavlja neposredno ispred mreže pojačala, usmjeren negdje između središta i ruba zvučnika, ovisno o zvuku koji želite. Također možete koristiti kondenzatorski mikrofon s velikom membranom, ali preporučljivo ga je postaviti približno 10 centimetara dalje od zvučnika pojačala. Također možete kombinirati oba mikrofona, ali u ovom slučaju morate biti oprezni s rasporedom, kako zvuk oba mikrofona ne bi bio postupno uništen.
Puhačka i limena glazbala
Usmjereni (kardioidni) dinamički mikrofoni s neutralnim odazivom i sposobnošću visokog zvučnog pritiska dobar su izbor za puhačke i limene instrumente (npr. Shure SM 57).
Akustični klavir
Za akustični klavir potrebna su dva kondenzatorska mikrofona s velikom ili malom membranom (upotrebljivo samo za visoke žice). Postavite jednog približno 30 cm iznad visokih žica, a drugi na istoj visini iznad niskih žica. Neka budu približno 20 cm odmaknuti od batića. To bi Vam trebala biti samo polazna točka, jer optimalni raspored mikrofona može se uvelike razlikovati od klavira do klavira, i ovisno o prostoru u kojem se nalazi.
Elektronske klavijature
S obzirom da se većina elektronskih klavijatura može izravno povezati s miksetom, mikrofoni često nisu potrebni. Ako ozvučavate, npr. električni klavir ili klavinet, često povezan s gitarskim pojačalom, možete slijediti upute u odjeljku Električna gitara.
Gudačka glazbala
Violine, viole, violončela, kontrabas. Obično će bilo koji kvalitetni kondenzatorski mikrofon biti prikladan za gudačke instrumente. Ako nemate na raspolaganju kondenzatorski mikrofon, zadovoljavajuće rezultate postići ćete dinamičkim mikrofonom, kao što je provjereni i svestrani Shure SM 57. Kao i kod gudačkih glazbala, način ozvučavanja jednak je i kod svih akustičnih žičanih glazbala, kao što su gitare, mandoline, ukulele, tamburice, citre, banjo, itd.